• پارک فناوری چیست؟

پارك فناوري براي توصيف سطح متنوعي از فعاليتها جهت تحريك توسعه كارآفريني شركنهاي كوچك و متوسط دانش محور در يك كشور بكار مي‌رود. عبارت پارك فناوري حداقل 16 مترادف دارد كه رايجترين آنها پارك علمي، پارك تحقيقاتي و قطب فناوري هستند. پاركهاي فناوري از اوايل دهه 50 ميلادي در آمريكا ايجاد شدند و امروزه نيز دز سراسر جهان وجود دارند و تعدادشان روز به روز در حال افزايش است. در ابتدا مقوله پارك فناوري تعريف بسيار محدودي داشت كه تمركز اصلي آن بر مستغلات پارك بود، چه‌آنكه طبق اين تعريف دانشگاهها نوعا مستغلات، فضاهاي اداري يا تجهيزات تحقيقاتي را به واحدهاي تجاري اجاره مي دهند. گاهي اوقات اين تركيب به شهركهاي صنعتي يا محل تجمع شركتها شباهت مي‌يابد. امروزه اين مقوله توسعه يافته است تا محدوده وسيعتري از فعاليتها شامل توسعه اقتصادي و انتقال فناوري را در بر گيرد.

به بیان دیگر پارک های علم و فناوری ساختاری هستند حمایتی برای کمک به رشد و توسعه علم و فناوری در جامعه و ایجاد ثروت بر پایه دانش از طریق کمک به ایحاد و رشد شرکت های فناور.

 

  •  مهم ترین اهداف ایجاد پارک های علم و فناوری چه هستند؟ 

اگرچه هر شهر يا كشوري ممكن است دلايل متفاوتي براي ايجاد پاركهاي فناوري داشته باشد، ولي عموما هدف اوليه از تشكيل يك پارك فناوري افزايش تعداد شركتهاي كوچك و متوسط دانش محور كه كارآفرين نيز هستند، مي‌باشد تا در يك محيط اقتصادي به فعاليت بپردازند. از اين شركتها به عنوان پشتوانه بخش خصوصي براي كمك به تنوع اقتصادي نام برده مي‌شود كشورهاي در حال توسعه كه تجربه چنداني در زمينه فناوري ندارند، ممكن است از پاركهاي فناوري جهت جذب سرمايه‌گذاري خارجي براي ايجاد شغل و همچنين افزايش درآمدهاي مالياتي استفاده نمايند. اهم اهداف ایجاد پارک های علم و فناوری در ذیل عنوان شده است:

  1.  تجاری سازی نوآوری‎­ها و نتايج تحقيقات و تحقق ارتباط صنعت و دانشگاه
  2.  کمک به ايجاد وحمايت از مؤسسات و شركت‌های تحقيقاتی و مهندسی نوپا
  3.  کمک به جذب سرمايه‌گذاری خارجی و تسريع روند انتقال فناوری
  4.  افزايش قدرت رقابت و رشد صنايع متكی بر دانش
  5. ايجاد محيطی جهت شناسايی و ارائه توانمندی‌های‌تكنولوژيكی كشور (فن‌بازار)

 

  •  مخاطبین پارک های علم و فناوری چه کسانی هستند؟

پارک های علم و فناوری از کلیه کسانی که قصد دارند بر پایه دانش کسب و کاری راه انداخته و تولید ثروت نمایند در تمامی سطوح و سنین حمایت می نمایند. البته بیشتر فارغ التحصیلان دانشگاهی این جامعه را شکل می دهند.

  •  مهمترین مزیت استقرار در پارک علم و فناوری چیست؟

واحد هایی که در پارک علم و فناوری مستقر می شوند علاوه بر بهره مندی از مزایای خدماتی پارک از جمله فضای دفتری ، خدمات ارتباطی و همچنین هم افزایی دانش فنی واحد های مستقر، از مزایای قانون  حمایت از شرکت های دانش بنیان شامل معافیت های مالیاتی و عوارض معمول کشور، امکان سرمایه گذاری خارجی، تسهیل روابط کار و اشتغال و . . .  مشابه قوانین مناطق آزاد تجاری به مدت ۱۵ سال برخوردار می شوند.

 

  • زیرساخت ها و خدمات پارک ها کدامند؟

فضا برای استقرار شرکت

تأمین تأسیساتی مثل آب، برق، گاز، سرمایش و گرمایش، مخابرات، اینترنت، وایرلس، دیتاسنتر و ..... به صورت مجتمع
آموزش های تخصصی

مشاوره

منتورینگ

بهره گیری از تسهیلات مندرج در قانون

حمایت های مالی

کمک به انعقاد قراردادهای تجاری

برند پارک

هم افزایی ناشی از کنار هم قرارگیری شرکت های فناور

دسترسی به مقامات کشوری و لشگری

خدمات بازاریابی

خدمات مالکیت فکری و ثبت اختراع

دسترسی به فن بازار

دریافت مجوز فناوری که پیش نیاز بهره گیری از سایر تسهیلات مندرج در قانون است

تأمین فضای کارگاهی

تأمین فضای آزمایشگاهی

تأمین سالن کنفرانس و اجتماعات

رستوران

کافی شاپ

فضای VIP

بانک

پست

کمک به دسترسی به مجامع صنفی

خدمات رفاهی و ورزشی

 

  • چه شركت‌هايی امكان حضور در پارک را دارند؟

واحدهای توليدی با محصولات Hi-tech (توليدات سفارشی )كه ارزش افزوده محصولاتشان بالا باشد، زمين كم نيازداشته باشند، توليد انبوه حجيم نداشته و توليدشان مبتنی بر نيروی متخصص باشد.

           واحدهای تحقيق و توسعه صنايع(R&D)

           مراکز تحقيقاتی و آموزشی

           مراکز خدماتی تخصصی و عمومی: آزمايشگاه، دفاتر خدمات بازرگانی و حقوقی، دفاتر مشاوره‌ای و كارگزاری، خدمات رفاهی و...

لازم به ذکر است هرگونه آلایندگی زیست محیطی بیش از استانداردهای شهری در پارک ممنوع است.

 

 

  • ملاک فعاليت Hi-tech از نظر پارک چيست؟

برخی از ملاک ها و معيارهای اینگونه صنايع به اختصار از اين قرار است:

          افراد و نيروهای با تحصيلات بالا را استخدام كرده و بافت اصلی آنرا متخصصین و مهندسين تشكيل می‌دهند.

          نرخ تغيير تكنولوژی محصولات شرکت نسبت به ديگر صنايع بيشتر باشد.

          بودجه مناسب و مشخصی صرف تحقیق و توسعه در شرکت شده و نسبت هزینه های پژوهشی به کل هزینه ها از صنایع مشابه بالاتر باشد.

          ارزش افزوده ايجاد شده به مراتب بالاتر از ساير صنايع مشابه است.

          می‌تواند از تكنولوژی برای رشد سريع خود استفاده كند.

          مزيت رقابتی آن نوآوری در محصول یا خدمات فناوری است.

          چرخه عمر تكنولوژی در مراحل اوليه طولانی و پس از مرحله رشد، كوتاه است.

          عملیات و فرایندها دوستدار محيط زيست و فاقد آلايندگی (خاک، آب، هوا و صوت) هستند.

          در بازه زمانی مشخصی دارای محصولات جدید بوده و یا محصولات قبلی را ارتقا دهند.

 

  • کارخانه نوآوری چیست؟

کارخانه‌های نوآوری بازیگران جدید اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی هستند که در کالبد کارخانه‌های متروک شکل گرفته و مفهوم نوینی از هم‌افزآیی را برای فعالان زیست بوم نوآوری با خود همراه می‌آورند.کارخانه‌های نوآوری محل تجمع شرکتهای نوپا یا همان استارتاپ ها هستندکه خدمات مورد نیازآن‌ها  توسط شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری بصورت متمرکز فراهم می‌گردد و قرار است در محیط کارخانه‌ها نوآوری بجوشند و راهکارهای جدید برای حل مسائل موجود ارائه دهند.

 

  • تفاوت پارک‌ها و کارخانه‌های نوآوری چیست؟

کارخانه‌های نوآوری به عنوان اولین حلقه از زنجیره کارآفرینی پایدار محل مناسبی برای راه‌اندازی کسب و کارهای نوآورانه و فناورانه هستند که عموما در داخل شهر‌ها و در مجاورت محیط‌های دانشی (دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها) شکل می‌گیرند. این درحالی است که پارک‌ها مهمترین المان در انتهای زنجیره کارآفرینی پایدار بوده و بهترین محل برای توسعه و گسترش کسب‌و‌کارهای بالغ نوآورانه و فناورانه می‌باشند.

 

  • شرکت های پیش رشدی به چه شرکت هایی گفته می شود؟

تیم هایی که در ابتدای کار خود می توانند پذیرش بگیرند 3 تا 6 ماه و در شرایطی تا 9 ماه به صورت پیش انکوباتور یا پیش رشد پذیرش می شوند که در این مدت باید شرکت خود را ثبت رسانده و روی ایده خود کار نمایند و برای ورورد به مرحله رشد به حداقل مالی دست یابند.

 

  • شرکت رشدی چه شرکتی است؟

پس از طی مرحله پیش رشد به شرط دستیابی به حداقل هایی که در جلسه پذیرش پیش رشد تعیین شده شرکت می تواند پذیرش مرحله رشد را گرفته و 3 سال نسبت به تولید و توسعه محصول خود اقدام نماید. به این مرحله رشد گفته می شود و شرکت های در حال طی کردن این مرحله را اصطلاحاٌ رشد می گویند.

 

  • منظور از ایده محوری چیست؟

طرح یا ایده ای است که  با تکیه بر فناوری و با توجه به جنبه های تجاری و بازاریابی منجر به ایجاد محصول یا ارائه خدمات با  ارزش افزوده بالا می گردد.

 

  • طرح تجاری (Business Plan) چيست؟

طرح تجاری شامل چشم انداز، ماموریت، اهداف و برنامه های یک شرکت در راستای اجراي ايده ي فناورانه از مرحله تحقيق تا توليد و بازار محصول می باشد. در اين طرح اقدامات واحد فناور از مرحله ارائه ايده تا مرحله تجاري سازي آن از جنبه هاي مختلف به دقت مورد بحث قرار مي گيرد.

 

  • شرکت دانش بنیان چه شرکتی است؟

شرکت‌ها و موسسات خصوصی یا تعاونی که در زمینه گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل (طراحی و تولید کالا و خدمات) که دارای گواهینامهی دانش‌بنیان می‌باشند.

 

  • صندوق پژوهش و فناوری چیست؟

صندوقی است غیردولتی که 51% سهام آن را بخش خصوصی و 49% آن را دولت (از جمله پارک) تأمین می نماید و برای تأمین مالی شرکت های فناوری نسبت به اعطای تسهیلات یا سرمایه گذاری خطرپذیر یا (VC) اقدام می نماید. این صندوق همچنین عاملیت مراودات مالی پارک با شرکت ها را بر عهده دارد.

 

  •  سرمایه گذاریVC به چه معناست ؟

یکی از روشهای مطلوب حمایت از کارآفرینان، مخترعان، مبتکران و صاحبان ایده، مشارکت در تجاری سازی طرح با صاحبان طرح بوده که ضمن حفظ مالکیت فکری طرح، صاحب طرح نیز در موفقیت یا شکست آن شریک می گردد. در این روش، ضمن حل مشکلات اخذ وام از بانک (وثیقه، باز پرداخت اقساط در زمان معین، سود از پیش تعیین شده، احتمال ایجاد مشکلات خارج از شان یک نخبه مانند زندانی شدن در صورت عدم موفقیت یا شکست طرح کارآفرین و ...)، مشکلات و موانع پیشرفت طرح با همکاری و مشارکت شرکا برطرف خواهد شد و در نهایت سرمایه گذار خطرپذیر پس از به نتیجه رسیدن طرح، سهم الشرکه خود را از طریق مکانیسمی به صاحب ایده واگذار می نماید.

 

 

 

 

 

اطلاعیه ها