مقدمه:
بخش اطلاعرسانی محلی برای نیازسنجی، شناسایی، گردآوری، نگهداری، سازماندهی، بازیابی و اشاعه اطلاعات منابع الکترونیکی برای جامعه دانشگاهی است.
اهداف:
هدف این بخش شناسایی نیازهای جامعه دانشگاهی و فراهم کردن امکانات تامین نیازها، روزآمد سازی خدمات با تحولات جامعه و نیازهای متنوع جامعه استفاده کنندگان و نیز فراهم ساختن امکان دسترسی سریع و آسان به منابع اطلاعاتی به منظور پشتیبانی از هدفهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه است.
وظایف و خدمات قابل ارائه:
- ارایه خدمات اطلاع رسانی حضوری و غیرحضوری به مراجعان
- آموزش سواد اطلاعاتی شامل کلاسهای آموزشی، تورهای آموزشی و آموزش فردی
- ارائه خدمات تحویل مدرک به مراجعان درون سازمانی و برون سازمانی
- تهیه راهنماها، دستنامهها و بستههای آموزشی
- آموزش کارورزان
- عضویت در کمیته تامین منابع الکترونیکی کتابخانه مرکزی
- مدیریت و پشتیبانی وب سایت کتابخانه مرکزی
- اشاعه گزینشی اطلاعات و خدمات آگاهی رسانی جاری از طریق انتشار خبرنامه الکترونیکی و درج در سایت کتابخانه مرکزی و ...
- مدیریت میز خدمت الکترونیکی
تذکر: خدمات فوق برای مراجعان خارج از دانشگاه بر اساس تعرفهای که ابتدای هر سال تعیین و به تایید ریاست کتابخانه میرسد، ارائه میگردد.
منابع موجود:
پایگاههای اطلاعاتی و مجلات الکترونیکی خریداری شده فارسی و لاتین
پایگاههای دسترسی آزاد ( open access)
منابع رایگان تحت وب
استفاده کنندگان:
گروههای چهارگانه مندرج در آیین نامه استفاده از منابع کتابخانه مرکزی
شرایط استفاده:
استفاده از منابع اطلاعاتی مشترک دانشگاه برای جامعه دانشگاه فردوسی مشهد به صورت رایگان میباشد. هزینه منابعی که دانشگاه به آن منابع دسترسی نداشته باشد و نیاز باشد از موسساتی خارج از دانشگاه تهیه شود به عهده مراجعه کننده است.
به مراجعان خارج از دانشگاه در دو قالب خدمات ارائه میشود:
1. از طریق بستن قرارداد با سازمان (لینک قرارداد).
2. مراجعان آزاد که بر طبق تعرفه (لینک صفحه تعرفهها).
مقررات عمومی: جستجوی منابع الکترونیکی برای مراجعان خارج از دانشگاه به عهده همکاران بخش اطلاعرسانی است. مگر در مواردی که سیستم خالی موجود باشد و مراجعهکننده مهارت لازم در جستجوی منابع اطلاعاتی خود را داشته باشد.
.