- التفاصيل
- المجموعة: گامهای پژوهش
گام دوم براساس ساختار زیر تکمیل شود:
مقدمه
تعریف انواع منابع
معرفی انواع پایگاهها
اصول سرچ
ارزیابی منابع
و استفاده از محتوای صفحات زیر:
جستوجوی فهرستهای آنلاین برای پیدا کردن کتابها
یافتن مقالات (چاپی یا الکترونیکی)
یافتن منابع اینترنتی
ارزیابی اطلاعات بازیابیشده
تدوین پیشینه پژوهش
یکی از مهمترین قسمتهای هر پژوهشی، گردآوری و تدوین پیشینه پژوهش است.
دلیل این امر را میتوان در اهمیت، اهداف و کارکردهای پیشینه پژوهش جستجو کرد.
اهميت پيشينه تحقيق
بعد از اینکه موضوع خود را انتخاب کردید، باید اطلاعاتی را بدست بیاورید تا از طریق آنها، آگاهي خودتان را پيرامون موضوع و مسئلهای که برای تحقيق انتخاب کردهاید گسترش دهید.
برداشتن این گام مهمترین اهمیت پیشینه تحقیق است.
جان ديوئی اعتقاد دارد مطالعه منابع، به محقق کمک ميکند تا بينش عميقي نسبت به جنبههای مختلف موضوع تحقيق پيدا کند (دلاور، 1375، ص 182).
همچنین در پرتو اطلاعات به دست آمده از مدارک و اسناد، مسئله تحقيق و متغيرهای خود را دوباره تعريف و معين میكنید.
اين امر به شما کمک ميکند تا تحقيق خود را در راستای مجموعه پژوهشهای هم خانواده قرار دهید و آن را با دستاوردهای تحقيقاتي ديگران هماهنگ کنید.
اهداف پیشینه تحقیق
بنابر آنچه گفته شد اهداف پیشینه تحقیق به شرح زیر خواهد بود که در هنگام تدوین پیشینه تحقیق باید همواره آنها را در خاطر داشته باشید:
- دستيابی به چارچوب نظری و يا تجربی برای مسئله تحقيق
- برقراری ارتباط منطقی ميان اطلاعات پژوهشهای قبلي با مسئله تحقيق
- تعیین دقیق متغیرهای اساسی
- تعیین کردن معانی و روابط میان متغیرها
- تشخیص آنچه انجام شده و آن چه باید انجام شود
- آشنايي با روشهای تحقيق مورد استفاده در پژوهشهای گذشته
- مقایسه نتایج تحقیقات انجام شده با فرضیههای تحقیق
کارکردهای پیشینه تحقیق
پس از روشن شدن اهمیت و اهداف پیشینه تحقیق اینک نوبت به دریافت کارکردهای آن است.
دلیل درج این مطالب ، آن است که در هنگام نوشتن پیشینه تحقیق در نظر داشتن اهداف و کارکردهای پیشینه تحقیق میتواند راهگشا باشد:
- ابعاد جدیدی از مساله تحقیق را آشکار میکند تا به جای تکرار بیهودهی تحقیق دیگران، تحقیق تازهای انجام شود.
- به صورتبندی سوالات یا فرضیات تحقیق کمک میکند.
- کمک شایانی به انتخاب روش تحقیق و ابزارهای آن میکند.
- استفاده از تجربیات محققان قبلی احتمال تکرار خطا در پژوهش را کاهش میدهد.
تفاوت پیشینه پژوهش پایاننامه و مقاله
تهیه مرور نوشتار برای یک پایاننامه یا یک مقاله متفاوت است.
یک پایاننامه دانشگاهی و یا یک گزارش پژوهشی بهصورت ترکیبی، جامعتر، تحلیلیتر و یا انتقادیتر تدوین میشود.
در حالی که در یک مقاله مجال کمی برای بررسی تحلیلی یا انتقادی پیشینه موضوع وجود دارد و این بخش باید به طور کلی و مختصر تهیه شود.
شناسایی منابعی که باید مرور شود
1- مراجعه به منابع مقدماتی.
دائرهالمعارفها و متون علمی تفصیلی و پایه در زمینه مربوطه
2- مراجعه به ابزارهای بازیابی اطلاعات.
جستجو در پایگاه های اطلاعاتی و چکیدهنامههای تخصصی
نکته: بهتر است ابتدا منابعی را جستجو کرد که خود دارای بخش مرور نوشتهها و پیشینه باشند.
3- نمایهنامههای استنادی یکی دیگر از راههای یافتن آثار هسته و نویسندگان کلیدی است که کار پژوهشگر را بسیار آسان میکند. مثل: Scopus , ISI
4- مراجعه به صاحب نظران، استادان راهنما و مشاوره
5- مراجعه به منابع دست اول. از جمله :
الف. گزارش طرحهای پژوهشی.
ب. پایاننامههای کارشناسی ارشد و دکترا.
ج. مقالههای پژوهشی و علمی. ( به ویژه مقالههایی که مبتنی بر پایاننامهها و طرحهای پژوهشی است )
د. مقالهها و منابع مروری. (Review article, Annual review of … )
هـ. مقالههای توصیفی و تحلیلی.
اشتباهات رایج و متداول در تدوین پیشینه پژوهش
1.عدم تعريف دقيق مسئله و مفاهيم كليدى آن؛
2.سهلانگاری و شتابزدگى در جستوجوى منابع؛
3.اعتماد افراطى بر منابع دست دوم؛
4.تأكيد بر نتايج تحقيقات و غفلت از روشها و ابزارها؛
5.ثبت اطلاعات زياد در برگههاى يادداشت؛
6.تنظيم ناصحيح فهرست منابع؛
7.قضاوت درباره تحقيقات، روشها، مسائل و نتايج پيش از فهم درست آنها.
معیارهای پییشینه پژوهشی
برای اطمینان از کیفیت ”مرور نوشتارها و پیشینه پژوهش“ و جنبههای مختلف آن، سیاهه جامعی وجود دارد که با استفاده از این سیاهه میتوانید هریک از منابع درج شده در پیشینه پژوهش خود را ارزیابی کنید.
چرا نتیجه میگیریم «پژوهش من پیشینه ندارد»؟
مراحل عملی لازم برای تدوین پیشینه تحقیق
گام اول کشف کلیدواژه مناسب برای جستجوی اطلاعات
برای این کار ابتدا بهتر است عنوان تحقیق را به اصطلاحات و عبارات مندرج در آن تجزیه کنید.
سپس برای هر یک از عبارات و اصطلاحات مترادفات فارسی (ولو به کمک فرهنگ لغات یا اصطلاحات فارسی) تهیه نمایید.
برای طراحی کلیدواژههای مناسب انگلیسی نیز پیشنهاد میشود.
در ابتدا از کلیدواژههای لاتینی که در هنگام جستجوی پیشینه در پایگاههای فارسی همراه با چکیده فارسی ارائه میشود استفاده کنید.
در ادامه جستجوها شما با کلیدواژههای مصطلحتر و بیشتری هم فارسی و هم لاتین آشنا میشوید.
با این شرط که در این زمینه حساس باشید و در بررسی نتایج به این موضوع دقت کنید؛
برای مثال با رسیدن به منبعی مناسب در یک پایگاه اطلاعاتی حتما به کلیدواژههایی که در آن پایگاه برای منبع مورد نظر شما ثبت شده است توجه کنید.
گام دوم جستجوی کلیدواژهها در منابع معتبر
بسیاری از وبسایتهایی که به صورت پایگاههای منابع علمی هستند میتوانند در یافتن پیشینه تحقیق مفید باشند.
از جمله پایگاه ایرانداک یا مدارک علمی ایران، پایگاه مقالات جهاد دانشگاهی یا SID، پرتال مطالعات علوم انسانی و بسیاری از پایگاههای داخلی و البته خارجی.
همچنین با مراجعه به فهرست منابع کتابهای مرتبط با موضوع مورد بررسی، میتوانید از مطالعات متعدد قبلی در این موضوع آگاه شوید.
ترفند مهمی که در این زمینه باید یاد بگیرید.
ردیابی سایر منابع مرتبط است آن هم از طریق بررسی فهرست منابع و مأخذ اسنادی که با موضوع شما مرتبط هستند و به آنها دست یافتهاید.
این امر میتواند کمک شایانی به شما بکند و در زمان شما صرفهجویی عمدهای ایجاد کند.
از مهمترین این منابع میتوان به پایاننامهها اشاره کرد که خود دارای بخش مشخص و قابل ملاحظهای از پیشینه پژوهش است.
گام سوم و چهارم گزینش مقالات و منابع مرتبط و ثبت آنها
در این مرحله، ابتدا هر یک از مقالهها یا گزارشهایی را که جایابی کردهاید، به طور مقدماتی مطالعه کنید تا میزان رابطه آنها با موضوع تحقیق، مشخص شود.
بر این اساس، مقالهها و یا گزارشهای نامربوط را کنار بگذارید. سپس مقالهها و یا گزارشهای مرتبط با مسئله تحقیقتان را بر حسب روش، متغیرها، ابزار و امثال آن دستهبندی کرده و چکیدهای از آنها تهیه کنید.
برای اینکار نکات کلیدی وجود دارد که حتما باید در چکیده ثبت شود که شامل عنوان مقاله، سال انجام آن، جامعه، روش و ابزار پژوهش، هدف تحقیق و در نهایت نتایج حاصل از آن است.
در آخر با توجه به منابع مورد استفاده، فهرست کاملی از منابع مورد استفاده، با در نظر گرفتن ضوابط کتابشناسی مرسوم، تهیه کنید.
راهنماهای گوناگونی برای این امر در دسترس میباشند؛
مانند آیین نگارش (سمیعی، 1369) و آیین نگارش علمی (حری، 1371) و علاوه بر اینها، راهنماها و دستنامههای استناددهی وجود دارد که در سایت کتابخانه نیز موجود است.
گام پنجم نقد منابع
همزمان با تهیه کتابشناسی منابع مورد استفاده، منابع منتخب را مورد بررسی انتقادی قرار دهید.
برای این منظور، در مورد هر مقاله، باید طرح تحقیق آن مورد نظر قرار گرفته، روش اجرای آن به طور انتقادی بررسی شود، یافتههای به دست آمده آن در رابطه با هدفهای تحقیق، مورد قضاوت قرار گیرد.
گام آخر نوشتن پیشینه تحقیق
برای نوشتن پیشینه ابتدا یک ساختار مناسب را انتخاب کنید.
برای نمونه بسته به تحقیق خود میتوانید منابع را به دو دسته پژوهشهای داخلی و خارجی تقسیم کنید.
و یا تفکیک را بر اساس موضوع و مؤلفههای تحقیق انجام دهید.
در هر حال باید روندهای منطقي را در نظر بگیرید.
در ارائه مطالب نگاه کلي به جزئي را مدنظر داشته باشید مطالب را منسجم و در ارتباط با هم در نگاهی انتقادی و مقایسهای بیان کنید.
از بيان مطالب، به طور مجرد و بدون رابطه با يکديگر اجتناب کنید.
برای نمونه میتوانید هنگام پرداختن به یک پژوهش روش آن را با پژوهشهای دیگر مقایسه کنید و یا نتایج پژوهشی را که با بیشتر پژوهشهای مشابه مغایر است را پررنگ کنید.
ترتیب زمانی پژوهشها نیز در هنگام درج منابع در پیشینه باید مدنظر قرار گیرد.
در آخر نیز تجزیه و تحلیل و جمعبندی پیشینه است.
در تجزیه و تحلیل و جمعبندی شما ضمن بررسی واگرایی و همگرایی تحقیقات انجام شده و نیز بررسی نقاط قوت و ضعف آنها، باید به مهمترین پاسخهایی که طی بررسی پیشینه برای سوالات و فرضیات تحقیق خودتان فراهم کردهاید اشاره کنید.
و تفاوتها و مزیّتهای تحقیق خود را در مقایسه با آن تحقیقات به صورت مستدل بیان نمایید.
مقدمه
یکی از مراحل ضروری در پژوهش، نگارش پیشینه پژوهش است. در این بخش، پژوهشگر با مراجعه به پژوهشها، مقالات و سایر منابع موجود، موضوع را بررسی میکند. او مواردی را که بیشترین ارتباط را با موضوع تحقیق دارد انتخاب کرده و به مطالعه، ارزیابی، نقد و تحلیل آنها میپردازد. این روند، دید کلی نسبت به موضوع را فراهم میآورد، از تکرار پژوهشهای مشابه جلوگیری کرده و مشکلات و پرسشهای بیپاسخ را شناسایی میکند؛ بدین ترتیب مسیر تحقیقات جدید هموار شده و به توسعه دانش در حوزه مورد نظر کمک میشود. یک پیشینه پژوهشی جامع و استاندارد باید شامل پرسش تحقیق مشخص، چارچوب نظری مناسب و روش تحقیق دقیق باشد.
- التفاصيل
- المجموعة: گامهای پژوهش
بازنویسی و تکمیل این قسمت براساس ساختار زیر:
مقدمه
ویژگیهای موضوع خوب
مسئله یابی
پرسش پژوهش
انتخاب نهایی موضوع
متقاعدسازی برای توجیح موضوع
از محتواهای زیر میتوان برای تکمیل این مطلب استفاده کرد:
کتاب مرجع پژوهش
منابع خارجی
https://www.nhcc.edu/academics/library/doing-library-research/basic-steps-research-process
https://www.scribbr.com/category/research-process/
https://guides.library.jhu.edu/writing/research-process/develop
https://mesacc.libguides.com/c.php?g=255878&p=1706878
https://libguides.wesleyan.edu/topic
هنگام انتخاب موضوع پژوهش به نکتههای زیر توجه نمایید:
علاقهمندی به موضوع:
علاقه به موضوع پشتکار را به دنبال خواهد داشت.
طبیعی است که اگر به موضعی علاقهمند نباشید ممکن است بعد از چند ماه تلاش نسبت به انجام پژوهش در آن موضوع دلسرد شوید.
یا پژوهش را رها کرده و یا اینکه نتوانید بهخوبی آن را انجام دهید و در این صورت از کیفیت کار پژوهشی کاسته خواهد شد.
توانایی انجام موضوع پژوهش:
حتماً بررسی کنید که آیا توانایی انجام موضوع انتخابی پژوهش را دارید.
ممکن است موضوع موردعلاقهای را برای پژوهش انتخاب نمایید ولی این امکانسنجی را نکرده باشید:
که آیا توانایی انجام آن را دارید یا خیر؟
مثلاً ممکن است جامعه پژوهش طیف گسترده و وسیعی باشند که شما توانایی گردآوری داده از این طیف را نداشته باشید.
همچنین ممکن است پژوهش کیفی مثلاً از نوع قومنگاری انتخاب کنید که نیاز به ارتباط مستقیم و طولانی با جامعه پژوهش داشته باشید.
ولی به دلیل مشکلات مختلف کاری یا زندگی روزمره این توانایی و وقت کافی را نداشته باشید و خیلی موارد دیگر که بر توانایی انجام پژوهش تأثیر میگذارند؛
بنابراین باید موضوعی را انتخاب کنید که از هر لحاظ توانایی انجام آن را داشته باشد.
نو بودن موضوع:
سعی کنید به موضوعات نو و روز رشته خود توجه کنید.
این موضوعات مقبولیت عمومی در رشته شما دارند و در مراحل مختلف ارائه پروپوزال، پایاننامه، مقاله و ... مورد پذیرش قرار خواهند گرفت.
ارزشمند بودن موضوع (مطرح بودن در سطح ملی و جهانی):
برخی موضوعات در سطح ملی و بینالمللی دارای مقبولیت و ارزش زیادی هستند. در حوزه موضوعی خود به این موضوعات ارزشمند توجه نمایید.
کاربردی بودن (رفع یک مشکل)/ امکان استفاده از نتایج آن:
موضوعی را انتخاب کنید که بتوان از نتایج آن در جهت بهبود یک فرایند و یا تولید یک اثر، ماده و ... استفاده کنند. موضوع انتخابی شما با توجه به مباحثی که در بیان مسأله اشاره نمودهاید باید یک مشکل یا یک خلأ پژوهشی را برطرف نماید؛ یعنی بتوان پیشنهادهای کاملاً کاربردی قابل انجام از نتایج پژوهش ارائه داد.
امکان اجرایی بودن:
علاوه بر کاربردی بودن موضوع، امکان اجرایی کردن آن نیز در جامعه پژوهشی وجود داشته باشد.
مثلاً ممکن است جامعه پژوهش شما در دسترس نباشند یا نیاز به ابزار آزمایشگاهی دارید که در ایران وجود ندارد یا نیاز به انجام پژوهش در سازمانی را دارید که ازلحاظ امنیتی چنین اجازهای را به شما نمیدهند و خیلی موارد دیگر که بر اجرای انجام پژوهش تأثیر میگذارند؛
بنابراین باید موضوعی را انتخاب کنید که اینگونه محدودیتها را نداشته باشد.
امکان ادامه پژوهشهای بیشتر در همان زمینه:
موضوع پژوهش یک موضوع بسته نباشد و بهگونهای باشد که بتوان پیشنهادهای پژوهشی مرتبط با موضوع پژوهش را به سایر پژوهشگران برای انجام پژوهشهای آتی پیشنهاد داد و یا اینکه خود پژوهشگر بتواند پژوهشهایی دیگر در این موضوع را انجام دهد و یا هدایت کند.
امکان چاپ چند مقاله در این زمینه:
نتیجه و خروجی واقعی هر پژوهش ، استخراج مقاله یا مقالههای معتبر از آن پژوهش خواهد بود؛
بنابراین موضوع پژوهش را بهگونهای انتخاب نمایید ، که حتماً امکان استخراج و چاپ یک یا چند مقاله علمی- پژوهشی را داشته باشد.
مقاله علمی – پژوهشی پشتیانی برای رزومه علمی شما خواهد بود.
ارزش فعالیت پژوهشی خود را با در نظر گرفته انتخاب موضوع با هدف چاپ مقاله بالا ببرید.
تدوین فهرستی از موضوعات (یادداشت موضوعات در هر زمان و مکان):
این نکته را در نظر داشته باشید که وقتی قصد دارید برای یک پژوهش موضوع انتخاب کنید ، همواره در هر زمان و مکان دفترچه یادداشت چاپی یا الکترونیکی همراه داشته باشید.
تمام موضوعاتی موردنظر خود ، چه بااهمیت و چه کماهمیت را در مرحله اول یادداشت کنید.
فهرستی از این موضوعات اولیه داشته باشید.
در مراحل بعد این موضوعات پالایش خواهد شد.
انجام پژوهشهای بینرشتهای:
نکتهای دیگری که در انتخاب موضوع میتوان به آن توجه داشت ، انتخاب موضوعات بینرشتهای است.
این مسأله بخصوص در برخی از رشتهها که موضوعات آنها به اشباه رسیده است ، بسیار مشکلگشا خواهد بود.
میتوان برخی مفاهیم و متغیرها را از برخی رشتهها مانند مدیریت، روانشناسی، علوم اجتماعی و ... برداشت کرد.
و در سایر رشتهها بکار گرفت و بر اساس آنها پژوهشهای کاربردی و ارزشمندی را انجام داد و از طرفی دیگر، مبحث جدیدی را در رشته خود مطرح نمود.
امکان تعریف سؤالها و فرضیههای پژوهش/ متغیرهای مشخص:
موضوع پژوهش بهگونهای باشد که بتوان بر اساس آن موضوع، سؤالها و یا فرضیههایی را برای پژوهش تدوین نمود.
وجود متغیرهای مشخص در موضوع پژوهشی، کمک قابلتوجهی به تدوین فرضیههای پژوهش خواهد نمود.
نتایج پژوهش شما در پاسخ به سؤالها و یا آزمون فرضیههای پژوهشی شما خواهد بود؛ لذا توجه به این نکته در انتخاب موضوع اهمیت به سزایی دارد.
انتخاب موضوعات مشابه در پایاننامه و رساله در مقاطع مختلف تحصیلی:
با توجه به اینکه شما با انجام پژوهش برای پایاننامه یا رساله، در آن موضوع متخصص خواهید شد.
اگر قصد انجام پژوهش برای پایاننامه در مقطع کارشناسی ارشد را دارید و همچنین بعداً قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری را دارید، موضوعی را انتخاب کنید.
که پیشزمینهای برای موضوع رساله شما در مقطع دکتری باشد و اگر در مقطع دکتری تحصیل میکنید، موضوعات مشابه پایاننامه ارشد انتخاب نمایید؛
زیرا هم در آن موضوع قبلاً پژوهش انجام دادهاید و اطلاعات دارید و هم تخصص بیشتری کسب خواهید کرد.
بههرحال اگر بتوانید این هماهنگی را بین موضوع پایاننامه و موضوع رساله برقرار نمایید، علاوه بر اینکه کار پژوهش شما راحتتر خواهد بود، در آینده کاری شما نیز بهعنوان یک متخصص در آن حوزه موضوعی تأثیرگذار خواهد بود.
بررسی سابقه تحقیق:
آیا قبلاً کسی در زمینه موردنظر تحقیق انجام داده است یا خیر؟
حتماً جستجوی عمیق و گستردهای را در پایگاههای منابع اطلاعاتی فارسی و لاتین داشته باشید .
و از اینکه موضوع پژوهش شما، موضوع جدیدی است و تکراری نیست مطمئن شود .
و یا توجیه منطقی برای اینکه یک موضوع تکراری را ازاینجهت که در یک جامعه کاملاً متفاوت بررسی خواهید نمود.
و یا از دیدگاه و زاویه جدیدی به موضوع نگاه کردهاید، داشته باشید.
تناسب موضوع انتخابی با فرهنگ و شرایط سیاسی کشور:
این نکته، بهخصوص در مورد پایاننامههای رشتههایی همچون ادبیات، علوم سیاسی، تاریخ و… بیشتر صدق میکند.
درصورتیکه رعایت نشود، زحمات شما را هدر خواهد داد.
ممکن است شما زحمات زیادی را برای بسط و گسترش موضوع، بیان مسأله، ضرورت پژوهش، مبانی نظری و پیشینه پژوهش و ... متحمل شده باشید.
ولی در هنگام انجام پژوهش به علت عدم رعایت این نکته مهم، مجبور به تغییر موضوع شوید و هم زحمات و هم وقت شما به هدر رود.
موفق باشید.
برای یافتن موضوع در زمینه موردعلاقه خود باید نکات زیر را مدنظر قرار داد:
مطالعه اجمالی در زمینههای موردعلاقه:
برای یافتن موضوع باید در زمینههای موردعلاقه خود ، منابع مختلف اطلاعاتی چاپی و الکترونیکی ازجمله کتاب ، مقاله ، روزنامه ، وبسایت و ... را مطالعه نمایید.
تا اطلاعات کلی در موضوع موردعلاقه را کسب نمایید.
استفاده از تجارب شخصی و مشاهده یک ضعف یا خلأ:
گاهی در زندگی شخصی ، جامعه و یا محیط کار خود متوجه یک ضعف و اشکال میشوید.
ممکن است به این فکر کنید که با انجام یک پژوهش بتوانید این مشکل را بیان و راهکارهای پیشنهادی برای رفع یا بهبود آن ارائه دهید.
توجه به این نکته میتواند جرقه یک موضوع پژوهشی را در ذهن شما ایجاد کند.
جستجو در اینترنت و برخی از پایگاهها:
جستجو میتواند با عبارتهای شبیه موضوعات پژوهشی (Research Topics) ، اولویتهای پژوهشی (Research Priorities) ، مباحث پژوهشی (Issues Research) ، پیشنهادهایی برای پژوهشهای بیشتر (Further Research) در پایگاههای فارسی و لاتین به همراه کلیدواژه موردنظر صورت گیرد.
مثلاً:
Information Retrieval Research Topic
Research Issues in Information Retrieval
Further Research in Information Retrieval
Research Priorities in Information Retrieval
جستجو در اینترنت و برخی از پایگاهها (گنج ایرانداک، علمنت، نورمگز، مگایران، گوگل اسکولار و ...) با کلیدواژههای مناسب:
در پایگاههای منابع علمی میتوان پژوهشهایی با موضوعات متنوع و جدید را مشاهده و بازیابی نمود.
و میتوان از این پژوهشها ایده گرفت و موضوعات جذابی را تدوین نمود.
شرکت در جلسات دفاع، سخنرانیها، همایشها و ...:
شرکت در چنین جلساتی و همچنین گوش دادن به مطالب بیانشده در این جلسات و همایشها، منظرهها، برنامههای مختلف رادیویی و تلویزیونی ایدههای موضوعی خوبی به شما خواهد داد.
مطالعه و بررسی پیشنهادهای پژوهشی پایاننامهها و مقالهها:
در انتهای فصل پنجم (فصل آخر) پایاننامهها یا رسالهها موضوعات پژوهشی در ارتباط با آن پایاننامه یا رساله ارائه شده است.
در حال حاضر، در انتهای مقالههای علمی- پژوهشی نیز چنین پیشنهادهایی ارائه میگردد.
میتوان از این موضوعات پژوهشی برای انجام پژوهش بهره برد.
بررسی فهرست مندرجات مجلات علمی داخلی و خارجی بخصوص منابع هسته:
مجلات هسته ، مجلاتی هستند که مهمترین مقالات را از برجستهترین افراد حوزه موضوعی و به عبارتی باکیفیتترین مقالههای آن حوزه موضوعی را منتشر میکنند.
این مجلات بیشترین استناد را به خود اختصاص داده و تأثیر قابلتوجهی بر حوزه موضوعی مربوطه میگذارند.
با بررسی مقالههای منتشرشده در این مجلات، میتوان موضوعات جذاب و قابل انجامی را پیدا کرد.
بررسی محورهای پیشنهادی همایشهای ملی و بینالمللی:
همه همایشهای ملی و بینالمللی دارای محورهای موضوعی هستند که در فراخوان آنها، این محورها اعلام میگردد.
این محورها الگوی خوبی برای یافتن موضوعات جذاب و جدید هستند.
توجه به اولویتهای پژوهشی سازمانهای مختلف حوزه تخصصی:
اکثر سازمانها، دارای دفتر پژوهشی هستند.
یکی از فعالیتهای این دفاتر پژوهشی، تعیین اولویتهای پژوهشی آن سازمان است.
میتوان به سازمان موضوعی موردنظر مراجعه و یا از سایت آن سازمان، اولویتهای پژوهشی آن سازمان را مطالعه نمود.
این اولویتها علاوه بر اینکه یک ایده خوب برای موضوع پژوهشی شما هستند، با انتخاب آنها برای موضوع پژوهش، اکثر مواقع از حمایت مادی و معنوی آن سازمان نیز برخوردار خواهید شد.
توجه به موضوعات خاص سایر رشتهها و بهکارگیری آن در حوزه خود (مطالعات میانرشتهای):
با مطالعات حوزههای موضوعی سایر رشتهها، برخی مواقع میتوان مطالعات میانرشتهای خوبی را مطرح و پیادهسازی کرد.
متغیرهای مختلف در رشتههای مختلف وجود دارند که میتوان آنها را در رشته موردنظر خود پیادهسازی نمود و با این کار مبحث جدیدی را در رشته خود مطرح نمود.
پرسوجو از دوستان، همکاران و افراد صاحبنظر:
برخی اوقات دوستان، همکاران و همچنین افراد صاحبنظر میتوانند کمک قابلتوجهی به شما در یافتن موضوع داشته باشند و ممکن است ایدههای کاربردی و عملی خوبی مطرح نمایند.
کمک از اساتید ازجمله اساتید راهنما و مشاور:
درنهایت میتوانید از اساتید راهنما و مشاور خود نیز برای یافتن موضوع کمک بگیرید.
البته باید خیلی خوششانس باشید که استاد شما موضوعی را برای پژوهش به شما پیشنهاد بدهد و آن موضوع موردعلاقه شما هم باشد.
موفق باشید.
نوشته: دکتر هادی هراتی
مرکز اطلاعرسانی و کتابخانه مرکزی
دانشگاه فردوسی مشهد